Wednesday, April 27, 2016

Siapa Pengasas HONDA sebenarnya

Nama pengasas Honda ialah Soichiro Honda. Beliau pada asalnya hanyalah seorang mekanik yang biasa di garaj. Tugasnya adalah untuk 'tune' kereta untuk persedian perlumbaan kereta. Honda diasaskan Tokai Seiki, iaitu syarikat perkilangan membuat 'piston ring' pada tahun 1937.
Syarikat ini kemudian mendapat kontrak untuk membekalkan piston ring kepada sebuah syarikat automobil yang terbesar pernah ditubuhkan di Jepun iaitu Toyota. Tetapi tidak lama kemudian, dia kehilangan kontrak kerana kualiti produk sangat rendah. 
Beliau kemudian mengambil masa untuk lebih memahami proses kawalan kualiti yang menjadi piawaian kepada Toyota, dan menjelang tahun 1941, Honda akhirnya dapat membekal piston ring yang boleh diterima oleh Toyota.

Toyota kemudian membeli pegangan 40% dalam syarikat Honda dan Soichiro Honda telah diturunkan pangkat daripada Presiden kepada Pengarah Urusan kanan. Kilang yang dibina oleh Tokai Seiki kemudiannya musnah di dalam serangan bom Amerika Syarikat pada tahun 1944. Honda terpaksa menjual saki baki syarikat kepada Toyota dan menjadi ketua kepada Institut Penyelidikan Teknikal pada bulan Oktober 1946.

N360
Beliau bekerja dengan 12 orang kakitangan bawahan dalam suatu ruang pejabat yang agak sempit. Pada mulanya mereka membina dan menjual motor penggerak basikal yang diperbaharui dengan menyalin enjin 'Tohatsu' dan membekalkannya kepada pelanggan yang ingin memesang pada basikal mereka. 

Honda Motor Company meningkat dalam masa yang singkat dan seterusnya menjadi pengeluar terbesar di dunia motosikal dengan 1964.

Honda selepas itu mula memasang trak pick-up mini dan seterusnya berkecimpung di dalam arena kereta iaitu dengan model pertama mereka iaitu N360 (gambar) Hari ini Honda menjadi pesaing hebat kepada Toyota.

Sekian,
Admin

No comments:

Post a Comment