Thursday, April 28, 2016

Bagaimana tercetusnya Idea Ferrucio Untuk Bina Lamborghini

Ferrucio pada asalnya adalah seorang petani yang membuat traktor jentera pembajak. Perniagaannya sangat berjaya dan beliau merupakan di antara ahli perniagaan yang paling kaya di Itali. Beliau seorang pemulik supercar dan kereta Ferrari merupakan salah satu daripadanya. Ferrari selalu menimbulkan masalah yang berterusan kepada beliau. Sebagai seorang mekanik, dia cuba untuk memperbaiki masalah tersebut dan mendapati bahawa Ferrari beliau mempunyai klac gear (gear clutch) yang sama seperti yang digunakan dalam salah satu daripada traktor beliau.
"Semua Ferraris saya mempunyai masalah klac. Apabila anda memandu seperti biasa, semuanya baik. Tetapi apabila anda pecut dengan laju, klac akan 'terlepas' dan kereta akan hilang pecutan; ia tidak mencapai  pecutan yang dikehendaki dengan sempurna. "
Ferrucio pergi kepada pusat perkhidmatan berulang kali untuk membina semula atau memperbaharui klac yang rosak itu. 

Setiap kali beberapa jam selepas kereta diambil untuk dibaiki, dia tidak dibenarkan untuk lihat kerja-kerja pembaikan. Masalah dengan klac tidak pernah selesai, jadi Ferrucio memutuskan untuk bercakap sendiri dengan Enzo Ferrari dan beliau terpaksa menunggu Enzo untuk masa yang sangat lama.

'Ferrari, kereta anda adalah sampah!' Ferrucio mengadu. 
"Lamborghini, anda mungkin boleh memandu traktor tetapi anda tidak akan dapat untuk mengendalikan Ferrari betul. Enzo menjawab sahutan Ferrucio dengan kerasnya 

'Ini adalah titik apabila dia akhirnya memutuskan untuk membuat kereta yang sempurna. Ya, Lamborghini..." Jelas Ferrucio

Dari sinilah bermulanya ciptaan model-model Lamborghini sehingga sekarang.

Admin

No comments:

Post a Comment