Thursday, April 14, 2016

Pengganti Bugati Veyron

Siapa yang tidak kenal dengan nama Bugati Veyron yang memegang jolokan kereta terpantas di dunia. Baru-baru ini Bugatti telah mengesahkan model baru yang akan menggantikan model lama Veyron. Model ini telah diumumkan pada pameran auto Geneva pada bulan Mac lalu di bawah penjenamaan Volkswagen Group.

Nama model ini ialah Chiron. Bugatti tidak memberi butiran lanjut prestasi bagi Chiron, namun dikatakan bahawa  "kereta paling kuat, paling cepat, paling mewah dan pengeluaran kereta super sukan yang paling eksklusif di dunia." "

Tempahan Chiron dikatakan mencecah 100 unit iaitu bersamaan dengan lebih daripada satu perlima daripada jumlah pengeluaran jangka masa yang sama untuk Veyron.

"Buku tempahan kami telah bersiap diisi," kata Ketua Bugatti Wolfgang Duerheimer dalam satu kenyataan... walaupun pada hakikatnya pelanggan-pelanggan kami masih tidak mempunyai peluang untuk mengalami prestasi hebat yang kereta itu lagi."

Model Chiron dijanakan oleh versi enjin berkuasa 1,200 hp 8.0 liter, 16-silinder enjin turbocharged sama seperti model Veyron. Model ini mengambil kira Gran Turismo yang diumumkan pada pameran itu, terutamanya "garis tengah yang dominan, lampu dan konfigurasi pintu."

Prestasi Chiron dijangka bersamaan atau lebih tinggi daripada prestasi Veyron, yang mempunyai kelajuan tertinggi 410kph (255mph) dan mampu memecut dari 0 hingga 100kph (0-62mph) dalam hanya 2.6 saat. Pembangunan Chiron ini boleh dirumuskan di dalam satu ayat "... kita mahu untuk membuat yang terbaik yang jauh lebih baik," kata Duerheimer.

Chiron lebih ringan, juga lebih luas dan lebih panjang hanya dalam  milimeter, tetapi itu adalah satu perubahan radikal dalam saiz untuk jurutera rekabentuk memaksimumkan prestasi." Enjin adalah lebih ringan daripada Veyron, namun memberi lebih banyak kuasa, dan saya tidak bermaksud hanya sedikit lebih kuasa, " kata Encik Durheimer lagi." Kami tambahkan 300 kuasa kuda kepada enjin.

Mengimbau sejarah, Bugatti telah berjaya membina dan memasarkan sebanyak 450 buah Veyrons sejak kereta itu dilancarkan pada tahun 2005. Yang terakhir telah dijual pada bulan Februari tahun 2016. 

Chiron dinamakan untuk pemandu perlumbaan paling berjaya Bugatti, Louis Chiron yang memenangi kebanyakan prix grand utama pada tahun 1920-an dan 1930-an semasa memandu ikon Bugatti itu pada Type 35 dan Jenis 51.
VW membeli hak penjenamaan Bugatti pada tahun 1998 dan membina sebuah kilang untuk menghasilkan Veyron berhampiran tapak asal Bugatti di Molsheim, timur laut Perancis.

Sumber : Bloomberg 

Sekian,
Admin

No comments:

Post a Comment