Sunday, April 17, 2016

Pekebun Bina Supercar terkecil

中国の農民によって発明された最小のスーパーカー


Jangan tak percaya, “Supercar” ini mungkin yang terkecil di dunia. mini supercar ini telah dicipta di Bandar Zhengzhou, China. Ianya merupakan sebuah replica mini Lamborghini Aventador, dibuat sendiri (handmade built) oleh seorang pekebun tua yang dikenali sebagai Mr. Guo.

“Ianya Cuma mainan untuk cucu saya, akan tetapi saya juga boleh menghantar dan mengambil beliau ke sekolah. Ianya lebih baik dari sebuah basikal elektrik.” Jelas Guo.

Saiz Lamborghini Aventador iniadalah sekitar 2 meter (6.56 kaki) panjang, 1 meter ( 3.26 kaki ) lebar dan diperbuat kebanyakannya daripada besi buruk dan bahagian-bahagian motosikal. 

Enjin berasaskan motor elektrik kompak dengan lima bateri, ia boleh mencapai kelajuan tertinggi dalam lingkungan 96 km/j60 mph) dan boleh bergerak sehingga jarak 60 km untk sekali cas.

Guo mencipta kenderaan ini pada asalnya kerana ingin menjemput cucunya dari sekolah, dan beliau hanya menggunakan besi buruk dan komponen/ bahagian2 dari motorsikal lama. Namun kreativiti beliau menarik perhatian umum yang kemudiannya viral di internet.






Wallahualam,
Ararm...

No comments:

Post a Comment